Privatflyger
-
PRIVATFLYGERSERTIFIKAT (PPL-A)
Mulighetene er mange allerede her:
Privatflygersertifikatet er starten på flykarieren for de aller fleste. Dette sertifikatet kan ikke brukes til kommersiell flyging, men du kan bruke det i privat sammenheng. Du kan fly ditt eget fly eller i en flyklubb og du kan ta med passasjerer, men ikke mot betaling.Du gjennomgår en teoretisk del med 9 eksamener, samt en medisinsk sjekk for å se at du er skikket til å føre et fly. Deretter kommer flyprogrammet som består av 45 flytimer som minimum. Vi anbefaler at du gjennomfører en legesjekk før du påbegynner programmet. For privatflyger stilles det krav om klasse 2 legeattest, denne kan du ta enten på flymedisinsk senter på Barcode i Oslo (www.flymed.no) eller hos en godkjent flylege.
En liste over godkjente leger finner du på https://luftfartstilsynet.no/aktorer/flymedisin/godkjente-flyleger/ Den teoretiske delen består av 9 emner med hver sin eksamen. Vi tilbyr teoridelen som selvstudie med mulighet for støtteundervisning og eksamenstrening. Eksamen kan du ta hos Statens Vegvesen når det måtte passe deg. Den praktiske delen består av 45 timer, delt opp i flere seksjoner. Deriblandt 10 timer soloflyging der du skal fly alene med instruktøren på bakken.
PPL(A) kan påbygges med ulike rettigheter. Det vanligste er mørkerettighet, sleping, akro, sjøfly og halehjulsrettighet. Sertifikatet kan imidlertid utvides med tomotorsrettighet, instrumentbevis og instruktørrettighet. Vær klar over at instrumentteori er påkrevd for instrumentbevis og at du må ha teorien til kommersielt flysertifikat for å ta instruktørkurs og flerpilotkurs.
Et PPL-sertifikat kan utvides nærmest «i det uendelige». Det finnes ingen aldersgrense for å ta flytimer. For å fly et motorfly solo, altså fly alene, må du ha fylt 16 år. For å få utstedt PPL(A) må du ha fylt 17 år.
-
LIGHT AIRCRAFT PILOT LICENSE (LAPL-A)
LAPL-sertifikat gir deg privilegier til å fly på klassene SEP (Single-Engine Piston, énmotorsfly) eller TMG (Touring Motor Glider, seilfly med motor), avhengig av hvilken klasse du har gjennomført trening og oppflyging på.
Det er begrensninger i sertifikatet som gjør at flyet ikke kan overstige en totalvekt på 2000 kilo og du kan ikke ha med mer enn tre passasjerer. Du kan her heller ikke bygge på sertifkatet videre som med et PPL. Dermed begrenser det seg til kun visuell flyging i dagslys. Veien til sertifikatet er litt kortere og litt enklere, minimumskravet til flytimer i det praktiske programmet er 30 timer.LAPL og sports-/mikroflyflysertifikatet er heller ikke det samme.
-
SEP(SEA) - SJØFLYRETTIGHET
Sjøflyrettigheten er en tilleggsrettighet til PPL for å kunne fly med pontonger og lande på vann. Programmet til sjøflyrettigheten består av en teoretisk og en praktisk del. Den praktiske flygingen gjennomføres i sommerhalvåret, mellom Mai – Oktober.
Kravet til utstedelse av sjøflyrettighet er minimum 8 timer instruksjon på sjøfly, samt oppflyging med godkjent kontrollant fra Luftfartstilsynet.
Ta kontakt for nærmere informasjon! -
SEP(LAND)
Har du tidligere hatt rettighet på Single Engine Piston (SEP Land) og ønsker å ta opp denne igjen kan du gjøre det hos oss!
Det kan du også dersom du tidligere har flydd opp på integrert program og ikke fått utstedt SEP klasserettighet.
Vi skreddersyr programmet til dine behov og treningen avsluttes med en Proficiency check (PC) eller en Skilltest (oppflyging) med en godkjent kontrollant. -
NIGHT RATING AEROPLANE
Night rating eller nattflygingsrettighet gir deg mulighet til å føre luftfartøy om natten under visuelle flygeregler.
Å fly og navigere om natten er mer krevende enn om dagen. Nattflyging er imidlertid ofte rolig, med lite turbulens og trafikk, og vakkert. Den er praktisk å ha i Norge hvor vinterhalvåret domineres av lite dagslys men ofte fint flyvær! Kurset består av en teoretisk del og minimum 5 timer praktisk flyging.
Du må ha PPL for å kunne bygge på med Nattrettighet. I tillegg er dette også en påbygging du må ha om du senere skal ta ut instrumentrettighet, IR eller CB-IR. -
AEROBATICS RATING
Dette er en rettiget til å fly luftakrobatikk. Rettigeten gir typisk mulighet for roll og loop og andre unormale manøvre. Akroflyging en bevisst manøver som omfatter en brå endring i et luftfartøys flygestilling, en unormal flygestilling eller en unormal akselerasjon, som ikke er nødvendig for normal flyging.
Akroflyging er både morsomt og lærerikt, men det stiller høye krav til deg som fartøysjef for å gjøre dette på en sikker og trygg måte. Ikke bare er det moro, men det viser hva flyet gjør når det manøvreres utenfor det normale. Flygere som håndterer flyet selv i unormale situasjoner, kan tenkes å bli sikrere flygere. Av den grunn anbefales et slikt kurs, selv om du bare skal fly i det normale regimet. Du må igjennom både en teoretisk del og en praktisk del, og minstekravet er 5 timer akrobatikk. -
HALEHJULSRETTIGHET
Å fly halehjul blir av mange ment som "skikkelig flyging". Du lærer deg å fly på en litt annen måte enn fly med nesehjul og det åpner opp muligheter til å fly eldre fly som for eksempel Tiger Moth eller Piper Cub.
Flygingen inneholder både en teoretisk og en praktisk del, samtidig er det morsomt og lærerrikt. Det stilles høyere krav til deg som fartøysjef for å gjøre flygingen med halehjulsfly så sikker og trygg som mulig og vi vektlegger dette stort under den praktiske og teoretiske delen.
De fleste slepefly som brukes til seilflyging idag er halehjulsfly og en rettighet på halehjul kan være en god start til å begynne med seilflysleping. Merk at det kreves eget slepebevis i tillegg. -
SLEPERETTIGHET
For å kunne fly med slep, for eksempel med banner eller med seilfly kreves det en egen sleperettighet. Rettigeten er delt i to, en for å slepe seilfly og en for å taue et banner, typisk med et reklamebudskap.
En tauerettighet kan tillegges alle europeiske flysertifikater fra LAPL(A) og oppover. Legg merke til at det bare gjelder fly, ikke helikopter, luftskip, ballonger eller seilfly. -
CLASS RATING MULTI ENGINE PISTON MEP(LAND)
Rettigheten til å fly med flere motorer kan tillegges et PPL sertifkat. Dette gir deg muligheten til å føre luftfartøy med flere passasjerer, høyere hastighet og med lengere rekkevidde. Du må gjennom både en teoretisk og praktisk del som avsluttes med en oppflyging med en kontrollant godkjent av Luftfartstilsynet.
Det praktiske flyprogrammet består av minimum 5 timer hvor du lærer å kontrollere flyet ved tap av en motor under alle fasene av flygingen. I tillegg flyr du en mer kompleks maskin som har vribare propeller og opptrekkbart understell. Det er både en utfordrende og morsom rettighet å bygge på sertifikatet.